Wil je hierna meer artikels lezen binnen het thema Werkbaar werk? Meld je dan aan op onze themanieuwsbrief, da's elke maand een nieuw artikel in je mailbox.

De mens centraal

Elke Willaert: “Denk bij een welzijnsgesprek niet alleen aan praten over mentaal welzijn, maar ook over de fysieke aspecten van de job. Als leidinggevende focussen we natuurlijk graag op performantie, want we willen dat onze medewerkers goed presteren. Toch raad ik aan om het ‘mens zijn’ centraal te stellen. Een ‘hoe is het nu met jou gesprek’ laat je toe om een duurzame relatie op te bouwen met je mensen. En dat is broodnodig in de uitdagende horecasector, die niet gespaard blijft van arbeidskrapte en personeelsverloop.”

Laat OMA thuis en andere conversatietips

Welzijnsgesprekken zijn in essentie niet zo verschillend van andere gesprekken. Je kan dus gerust de algemene technieken voor een open en constructieve dialoog toepassen. Zorg dat je medewerkers zich psychologisch veilig voelen en in vertrouwen kunnen praten. Met deze tips creëer je alvast een stevige basis:

  • Denk na over de setting

Zorg voor een omgeving waarin je niet gestoord wordt. 

Een ‘wandelgesprek’ doet wonderen.

  • Trek voldoende tijd uit

Plan een geschikt moment in.

Enkel een crisissituatie vraagt om een directe reactie.

  • Onderbreek elkaar niet

Luister, luister, luister.

Wees niet bang voor stiltes.

  • Laat OMA thuis

Laat je oordelen, meningen en adviezen achterwege.

Sta open voor de visie van je medewerker.

  • Wees een OEN

Communiceer open, eerlijk en nieuwsgierig.

Accepteer wat je medewerker zegt.

Stappenplan voor een geslaagd welzijnsgesprek

De vraag om een welzijnsgesprek kan vanuit je medewerker of vanuit jou als leidinggevende komen. Een werknemer kan bijvoorbeeld door een gebeurtenis naar jou komen om te ventileren, of iets in het functioneren van je medewerker kan jouw aandacht trekken. In beide gevallen is onderstaand stappenplan een handige leidraad voor een geslaagd welzijnsgesprek:

It takes two to tango

Elke Willaert: “Zorg dat de gedeelde verantwoordelijkheid helder is: beide partijen hebben invloed op een positieve werksfeer, en beide partijen plukken er de vruchten van. Denk aan voldoening en werkgeluk voor de medewerker, en minder absenteïsme en meer loyaliteit voor de werkgever.

Wees mild voor jezelf

Elke Willaert: “Ook jij mag je als leidinggevende kwetsbaar tonen. Sterker nog: als jij laat zien dat je ook maar een mens bent, zullen je medewerkers sneller over zichzelf praten. Wees dus zacht voor jezelf. Niet elk welzijnsgesprek verloopt perfect volgens ‘het boekje’, en dat is oké. Aarzel niet om een klankbord te zoeken: vraag raad aan collega’s en durf de hulp van professionals in te schakelen waar nodig.”

Leer meer over ‘werkbaar werk’

Ben je op zoek naar inzichten en handvaten voor een veerkrachtige werkomgeving? Dat treft, want dit voorjaar geven we enkele online trainingen rond het thema werkbaar werk!

Schrijf je in voor een gratis inspiratiesessie

Meer van dat?

Heeft dit artikel je geïnspireerd? Je krijgt meer van dat door je in te schrijven op de thema nieuwsbrief Werkbaar Werk. 

Thema nieuwsbrief Werkbaar werk